maandag 30 maart 2015

IKEA Art Event 2015

Afgelopen weekend ging de popupstore van het  IKEA Art Event 2015 'live' in Amsterdam.
In deze popupstore gaf IKEA alvast een preview van de Art Event 2015 Street Art Limited Collectie.

Voor deze Limited Edition van het eerste IKEA Event vroeg IKEA aan 12  Streetart kunstenaars van over de hele wereld om een poster van 70 x 100 cm te ontwerpen speciaal voor de Zweedse keten.
Street Art oftewel Straatkunst is de meest toegankelijke vorm van kunst die je maar kunt bedenken.
Je hoeft de deur maar uit te stappen en je ziet het overal om je heen en het is nog gratis ook!
Alhoewel er uiteraard ook een hoop los en vast gespoten wordt met spuitbussen, zitten er ook vaak echte pareltjes tussen.
Hoe mooi is dan ook dit initiatief van Ikea om zelf een eigen kunstwerk, wat je normaal gesproken alleen in een galerie tegenkomt of buiten op een grote muur, zelf in huis kunt halen en dan ook nog voor zo'n (belachelijk) lage prijs?!
Slechts € 9.95 !!!





Vanaf vandaag is het nu ook mogelijk deze 12 posters te kopen bij alle IKEA vestigingen in Nederland.
Dus vertrok ik vanochtend met mijn halfzieke hoofd richting IKEA Eindhoven.
Ik had al een paar voorproefjes gezien van de prachtige posters op het Internet en nadat iemand me had verteld dat ze in het echt nog mooier waren dan op de foto was mijn nieuwsgierigheid helemáál gewekt.
Iets voor 10 uur ging ik op de roltrap naar boven alwaar er zich al aardig wat mensen verzameeld hadden om de opening van dit bijzondere evenement bij te wonen.
De 'expositie' ruimte was nog afgezet met linten want eerst volgde er een spetterende opening van een viertal echte Street Dancers, erg toepasselijk bij het thema!




Uiteraard volgden er nog een speech en een heus lint-knip-momentje.
En onder het genot van een glaasje bubbels en de beroemde cinnamon rol van de Zweedse hofleverancier schuifelden we de expo van IKEA Art Event binnen.

De Ikea Art Event 2015 expo in Ikea Eindhoven


Bij de expo zelf liggen krantjes met foto's en informatie over de kunstenaars, erg leuk om 'het verhaal erachter'te lezen!
Wil je meer lezen over ze, klik dan hier


Hier volgen de 12 posters die je vanaf vandaag kunt kopen bij IKEA...


Carolina Falkholt uit Göteborg, Zweden


Close up van Carolina Falkholt

CRASH a.k.a. John Matos uit New York USA


Close up van CRASH


Eko Nugroho uit Jogjakakarta, Indonesië


ELLE, uit San Francisco USA


Koralie Supakitch, twee dames uit Parijs en Nimes Frankrijk


Hua Tunan,  a.k.a.Chen Jingjie uit Foshan, China




Onze eigen Nederlandse artiest Jeroen Erosie uit Roosendaal aan het werk, wat mag hij trots zijn om in dit rijtje te staan!

Erosie


M-City, a.k.a. Mariusz Waras uit Gdynia, Polen


Close up van M-City


Sobekcis, a.k.a. Nikola en Ivan Gajic uit Belgrado, Servië 

TFREAK, a.k.a. Hamilton Yokota uit Sao Paula, Brazilië 

NEVERCREW, a.k.a. Christian Rebecchi en Pablo Togni uit Lugano en Bellinzona, Zwitserland

En dan nu mijn favoriet...waarvoor ik speciaal gekomen was...


Nuria Mora, uit Madrid, Spanje

Ik vond vooral de frisse kleuren en de geometrische vormen prachtig, de textuur is ook afwisselend vandaar dat ik ervoor gekozen heb om hem juist NIET in een lijst te hangen want dan komt hij nog beter tot zijn recht.


Hier hangt de poster van Nuria Mora bij mij thuis te pronken, weliswaar iets gedraaid omdat hij anders niet paste ;)

Dus haast je snel naar de dichtstbijzijnde IKEA om 1 (of meer?) van deze prachtige limited edition posters te scoren want op=op!!!

1 opmerking:

thuisopnummer14 zei

Wat leuk dat je daar bij was. En snap jouw keuze helemaal, is helemaal jij!